Конспект уроку з читання. 3 клас

Підготувала: Кузенко Галина Романівна

Тема. Раз добром налите серце - ввік не прохолоне.
Матеріал уроку. В. Бичка «Казка — вигадка...»,Анатолій      Дімаров                               «Для чого людині серце».
Мета уроку. 
  • Ознайомити учнів із жанром літературної казки, навчити самостійно визначати дійових осіб;
  • навчитися голосом,інтонацією передавати настрій дійових осіб;
  • формувати вміння визначати головну думку твору;
  • вдосконалити навички правильного і виразного читання;
  • збагачувати словниковий запас;
  •  виховувати доброту, чуйність, любов до ближнього,вміння співчувати, прагнення творити добро.
 Обладнання: Савченко О.Я. Читанка:Підруч. для,3 кл., картки, мультфільм за А.Дімаровим «Для чого людині серце», http://ukrmult.pingv.in.ua/derevyani-cholovichky/презентація, мікрофон, відеоматеріали,картки зі словами, роздатковий матеріал (картки з прислів’ями), малюнок серця.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
                                                   Хід уроку
І. Організаційний момент
-Діти, в народі кажуть, що добрий гість - дому радість. Сподіваюсь, що ви, як і я, раді нашим гостям. Давайте з ними привітаємось. 1.Визначення емоційного стану учнів.
Подивіться один на одного і усміхніться.
Від чого ж на краплинку щастя збільшилося в світі?
Від чого ж на краплинку сонця збільшилося в світі?
Від чого ж на краплинку радіснішим стало наше життя?

       Лише від одного доброго слова, від однієї посмішки стає краще на душі.
Щоб урок пройшов не марно,
Треба сісти рівно, гарно
І виконувати те,
Про що мова зараз йде.
Девіз нашого уроку: (на слайді)
 Не просто слухати, а чути.
Не просто бачити, а помічати,
 Дружно, плідно працювати!
-Що для цього потрібно? Розшифруйте деформований текст (допомогавзаємо,розуміннявзаємо,повагаоднедоодного).
Разом(перевіряємо на слайді): взаємодопомога, взаєморозуміння, повага одне до одного . Лише завдяки нашим спільним зусиллям урок пройде дуже цікаво.
2. Вправа «Очікування».
Як ви гадаєте, про що піде мова на уроці, чого ви очікуєте? Діти відповідають,що очікують від уроку!
 -Я очікую, що ви будете правильно, виразно читати, ваше мовлення збагатиться новими словами, ви будете на уроці активні!
- Сьогодні в дивну країну
Ми помандруємо.
Довкола – чудес,
А чудес!
І все там чарівне,
Скрізь дива і  краса!
Подумайте, друзі,
Промовте, будь ласка,
Яка це країна?
Згадали? Це ж… (КАЗКА)
- Так. Сьогодні ми з вами дійсно будемо подорожувати сторінками казки. А що таке казка?
- Ви любите казки? А зараз перевіримо, як ви їх знаєте.
3.Вікторина «З якої казки?» на слайдах по малюнках діти впізнають казку.
-А хто написав ці казки?       (Народ)
II. Повідомлення теми і мети уроку.
- Отже ці казки народні. А сьогодні ми з вами познайомимося з літературною казкою. Літературні казки на відміну від народних казок з якими ви знайомились раніше, мають автора.
    А також ми дамо відповідь на питання: «Для чого людині серце» ,а допоможе нам у цьому літературна казка Анатолія Дімарова,ми  навчимося самостійно визначати дійових осіб;голосом,інтонацією передавати їх настрій,формуватимемо вміння визначати головну думку твору,вдосконалимо навички правильного і виразного читання; будем збагачувати словниковий запас.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1.Бесіда
   -І що воно таке — ота казка? Жила-була вона з прадавніх часів, про які вже й стародавні книги не пам'ятають. І тепер живе вона в народі і творчості письменників, в кіно та в мультиках. Бо вона — чудо із чудес! Казку люблять усі, бо в ній можна почути таке, чого й на світі немає! Гортаючи сторінки улюблених казок,ми розуміємо,що казки-це наші вчителі,які спочатку виховують,а вже потім розважають. А ще казка примушує задуматись, як ми живеш,повчає,приносить багато радості.
-Послухайте початок прислів'їв, згадайте кінцівки.
  • Казки маленькі, та ... (розуму в них багато).
  • Казка вигадка, та в ній щось ... (повчальне зрозумій).
  -Цю ж думку висловлює український поет Валентин Бичко у своєму вірші.
2.Опрацювання вірша В. Бичка «Казка — вигадка ...».
Читання вірша вчителем.
  • Що сховане у казці?
3.Повторне читання вірша мовчки.
4.Аналіз змісту.
  • У чому сховане смачне зерня? Що це за зерня?
Що буде з тим, хто дістане це зерня? Прочитайте.
  • Яке значення мають казки?
5.Виразне читання твору.
  1. Актуалізація опорних знань
1. Роз'єднай слова і прочитайте прислів'я.
Запис на дошці: Раздобромналитесерцеввікнепрохолоне.(одна дитина біля дошки).
2.Робота над прислів'ям .
  • Як ви розумієте це прислів'я ? (Якщо у людини добре серце, то вона буде чуйною, милосердною і робитиме добрі справи все своє життя. )
-Які це люди з зігрітим, гарячим серцем ?( добрі ,чуйні ,душевні) А з холодним серцем?(злі,байдужі ,егоїстичні).
- Сьогодні на уроці ми з вами поговоримо про те, що треба для того, щоб стати людиною, про людські почуття. А де вони знаходяться і в чому вимірюються, ви дізнаєтесь коли відгадаєте загадку.
Все життя воно в нас б'ється,
 Бува радіє, бува сміється,
 Інколи плаче, рідше сумує
Світить, як сонце і всіх дивує
Здогадалися вже, що це?
 Це людське гаряче ... (серце)
1.Мозковий штурм.
Серце -ось це слово буде основним на нашому уроці. А що ви знаєте про серце?(відповіді дітей).
                       Перша група  «ДОСЛІДНИКИ»
Серце- це орган тіла людини. Воно завбільшки, як стиснутий кулачок. Серце - це мотор людини. Воно забезпечує кровообіг. У дорослої людини серце робить 72 удари за хвилину. Воно за хвилину може перекачати від 5 до ЗО літрів крові. За день людське серце виробляє таку кількість електричної енергії, що її вистачило б машині, щоб проїхати 32 кілометри Воно може битися, якщо навіть відокремити його від тіла, до тих пір, поки буде отримувати необхідну кількість кисню.
2.Ґронування.
На дошці написане слово серце.
Діти підбирають слова, які підходять до слова серце, вчитель записує їх на дошці.                                                          
орган           життя                   кров     любов
          радість      СЕРЦЕ      душа
          добро                     почуття
  1. Опрацювання казки А. Дімарова «Для чого людині серце».
  • Відкрийте, діти, наші підручники на сторінці 62.
  1. Робота над заголовком
  • Прочитайте заголовок. З якою інтонацією потрібно читати це речення? Спробуйте його прочитати як розповідне і як питальне.
  • Як ви думаєте, а для чого людині потрібне серце?
А хто є автора казки «Для чого людині серце» (А. Дімаров) .
2.Метод «крісло автора».
Друга група «Бібліографи» нашого класу підготували біографію Анатолія Дімарова.
«Я,Дімаров Анатолій Андрійович, народився 5 травня 1922р. в м. Миргороді на Полтавщині в учительській сім’ї. Страшні роки голодомору пам'ятаю ще хлопчиком. Після закінчення середньої школи юнаком був мобілізований до армії,учасник війни, нагороджений орденами і медалями Писав твори як для дорослих , так і для дітей. Прочитай: « Блакитна дитина», «На коні і під конем», «Про хлопчика,який не хотів їсти», « Для чого людині серце», «Друга планета», «Тирлик» .Я думаю,що вам сподобається».
Вчитель. А я ще додам,що у Анатолія Андрійовича було дві пристрасті життєві:перша-це творчість,а друга - він захоплювався збирав,колекціонував каміння. Коли працював геологом він звідусіль привозив каміння….. каміння було скрізь….Напевне він щось бачив,відчував у тому мертвому каменні ,і в тому  мертвому дереві. Саме сьогодні ми про це і прочитаємо у творі А. Дімарова «Для чого людині серце»,у якому розповідається про дерев’яних чоловічків.
Прошу вийти із-за парт і зробимо фізкультхвилинку і заодно познайомимся із дерев’яними чоловічками.
VI. Фізкультхвилинка(під музику мультфільму про дерев’яних чоловічків).
3.Словникова робота.
Починаємо роботу над казкою. Попрацюємо зі словничком.
Знайди пояснення. З'єднай частини. (З хвилин)   
Вагаючись -     горить без полум'я, тліє;
    Крижане -       кинуться;
          Жевріючи -      виявляти нерішучість у чомусь;
          Дошкуляти -    зроблене з криги, льоду;
              Ринуться -        не давати спокою, заважати.
4.Читання тексту частинами і відповіді на запитання.
1 частина„буксиром” (діти читають хором, спочатку веде вчитель, а потім сильніший учень ).
2 частина.Перегляд уривок мультфільму.
3 частина.Читання в особах.Група «Акторів»
4 частина.Читання ланцюжком.
5 частина.Читання вчителем під музику.
6 частина.Самостійне читання на півголосом.
VІ .Осмислення, узагальнення і систематизація нових знань.Робота над змістом казки.
 1.Робота над ілюстраціями в парах.
Попрацюйте в парі. Розгляньте малюнки, які уривки з казки проілюстровано.
На першому малюнку можна побачити дівчинку. Вона знаходиться у лісі, навколо багато зелених дерев. Сльози капають з очей дівчинки.  В очах відчай, переживання, крик про допомогу. Вона плаче, бо заблукала. Навколо неї чотири дерев'яні чоловічки. Вони здивовано розглядають її сльози. Не розуміють, що відбувається. В очах здивування, байдужість. Вони не мають серця.
3
    На другому малюнку бачимо малого хлопця. Він присів біля дерева. Навколо сніг. Хлопець трясеться від холоду. Скоро замерзне. Байдуже спостерігають за ним три дерев’яні чоловічки. Їм на думку не спадає, що хлопчик чекає на допомогу. Тільки один із них розуміє хлопчика. У його грудях б’ється тепле, доброзичливе, любляче, співчутливе серце доброї людини. Воно зігріє малого.
4 

2.Вибіркове читання.
  • Прочитайте як жило плем'я чоловічків у лісі.
  • Чим була здивована дівчинка?
  •  Що попросив чоловічок у дівчини?
  • Як змінилося життя дерев'яного чоловічка, коли лікар вставив йому серце доброї людини?
3.Визначення головної думки казки.
- Давайте пригадаємо прислів’я, яке ми прочитали на початку уроку. Прочитайте його ще раз.
-Чи можна сказати, що воно виражає головну думку казки?{тільки серце відрізняє справжню людину від дерев’яного чоловічка, дає можливість насолоджуватися життям і навіть жертвувати ним заради іншої людини.)
4. Мовно-логічне завдання. Запис на дошці і на картках.
Робота в групах.Один біля дошки.
  • Прочитайте план казки. Чи все ту правильно?
- Біля кожного пункту плану поставте його правильний порядковий номер,встановити послідовність.
План
  • Життя чоловічка з серцем        5
  • Незвичайна гостя        2
  • Полум'яне серце зігріває чоловічка        6
  • Плем'я дерев'яних чоловічків        1
  • Лікар, що міняє серця        З
Нелегкий вибір           4
5. «Коло думок».
-Встали,взялися за руки і утворили «коло думок».Відповідь починаєм будувати такими словами «Я думаю….» « Я вважаю…».Я ставлю таке питання:
У світі більше добрих чи злих людей?
А чого вчить нас ця казка?
6.Вправа «Асоціативний кущ» 
-Назвіть дійові особи казки. (Дерев'яні чоловічки, дівчинка, лікар, хлопчик). Давайте визначимо  характер героя,напишемо характеристику дерев’яного чоловічка. На листочках риси характеру,якщо підходить,то чіпляємо,а якщо ні-то залишаємо.
                      -Який же був дерев'яний чоловічок?
(Розсудливий,чуйний,жорстокий,співчутливий,добрий,байдужий,безкорисливий,милосердний,заздрісний, лагідний ,чемний).
ДЕРЕВ'ЯНИЙ
ЧОЛОВІЧОК
-Молодці! Я дуже задоволена,що ви правильно визначили характеристику героя.Я спокійно,що ви розбираєтеся в почуттях,які ви виявляєте до оточуючих,чи розумієте які почуття виявляють до вас.
VIII.Підсумок уроку.
1. Гра " Мікрофон"
До якого жанру належить твір, який ми сьогодні вивчали?
Чого вчить ця казка?
Яке б ви хотіли мати серце?
Яким серце не повинно бути?
2.Гра «Вихвалянка»
Я навчилася…Я навчився…..
Я дізналася…..я дізналася….
IX.Домашнє завдання. 
Вчитель.А я дізналася, що всі учні в 3 класі розумні, активні, чемні, уважні, просто молодці.
-Чи справдились ваші очікування? Мої очікування справдились. З яким настроєм ви закінчили урок, покажіть.Дайте оцінку своїй діяльності на уроці. (Поаплодуйте, якщо гарно працювали).
         Наш урок незвичайний я б хотіла отак незвичайно й закінчити.            Домашнє завдання дати вам на все життя,щоб ви цінували у людях добро,чесність,справедливість.Щоб ви все життя були добрі,чуйні,людяні,щоб про вас можна було сказати,що ви добра людина.
 Домашнє завдання прочитати казочку ще раз, а в слухачі запросити батьків, братиків, сестричок.  Після читання пригорніться до них, скажіть вкотре, що ви їх дуже любите, нехай  в їх серцях розквітає надія, впевненість,  що з вас виростуть гарні люди.
  • А в моєму серці спалахнув вогник любові до вас. І на згадку про себе і наш урок, я хочу подарувати вам ось ці сердечка
Спасибі всім, хто працював:
Актором був,
Вірші читав,
Хто нам у всьому помагав, 
Та тим, хто в гості завітав.
Оцінювання.
Оцінки високого рівня за дуже гарне читання, правильні відповіді
отримують...
Оцінки достатнього рівня за активну роботу на уроці отримують...
 Щоденники.
Всім вам, діти, велике дякую за роботу на уроці, за підтримку. Урок закінчено.

Немає коментарів:

Дописати коментар